Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


maandag 27 april 2015

Gemeentemuseun Den Haag; Anton Corbijn

Tentoonstelling in het gemeentemuseum Den Haag
Entree in het Gemeentemuseum Den Haag
Hij vroeg zich af wanneer foto's kunst waren, zo las ik ergens. Anton Corbijn. Hij weet wel dat zijn foto's zeer gewaardeerd worden, de top van de tijdschriftfotografie.

Ik vraag me dit op de tentoonstelling van zijn werk in het gemeentemuseum Den Haag ook af. De foto's zijn bijzonder, zonder twijfel. De sfeer, de compositie en natuurlijk de mensen die erop staan. Uniek. Toch zijn ze vaak ook onscherp en grofkorrelig. En Sinaed O'Conner onscherp op de voorgrond met een scherpe achtergrond, dat snap ik. Maar een onscherpe, bewogen, close-up dan weer niet.

Rolling Stones, U2, Tom Waits en Nirvana


Terwijl ik de beelden bekijk stel ik me voor dat er buiten het frame of het shot veel lol is geweest. Hoeveel 'takes' waren er nodig voor juist díe foto? Ik zie Mick Jagger en U2 in vrouwenkleren. Hoeveel moeite moest Anton Corbijn hiervoor doen, of zag men hier gelijk de lol of het nut van in? De beroemdheden komen steeds bij hem terug, vragen naar hem, worden vrienden.

Druk bezochte tentoonstelling

Verschillende periodes en technieken in verschillende zalen


De serie van 'filmstills', waarin Philip Seymour Hoffman een hoofdrol speelt, lijkt mij ook emotioneel, wetende dat de acteur aan het eind van de film dood was.

Filmstills van Philip Seymour Hoffman
Philip Seymour Hoffman

Ik loop rond en geniet van het werk. Ik zie de eerste foto's, gemaakt in Groningen. Ik zie ontwikkelingen, bijzondere manieren van afdrukken en gewoon geweldige foto's. Opvallende foto's, die ik niet altijd 'begrijp'. Kunst, wat mij betreft, ook de foto's in het fotomuseum.

Ook de foto's in het Fotomuseum zijn geweldig


Overigens hebben we ook nog met veel plezier rondgelopen op de tentoonstelling 'Holland op z'n mooist'en bij het minimuseum in de kelder bij de wonderkamers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten