Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


zondag 24 mei 2015

Rule of thirds

Een paar weken terug zag ik tot mijn blijdschap een broedende zwaan in een vijver in de buurt. Er zijn in onze omgeving veel zwanenparen, maar de meesten broeden in het natuurgebied buiten de wijk. Dat dit zwanenpaar had gekozen voor niet alleen een plek in de wijk, maar ook nog dichtbij een school, vond ik eigenlijk wel dapper. Gisteren nam ik mij voor om vandaag het paar eens te bezoeken, kijken hoe het broeden ervoor stond en of ik al op kraamvisite kon. Dit bleek niet nodig. Vanmorgen zwommen ze in de vijver, waar ik elke dag met de hond wandel. Liefst rende ik gelijk terug naar huis om het fototoestel te halen, maar de hond moest héél nodig en rennen is niet mijn sterkste punt. Gelukkig bleven ze even.


Zwanen met jongen

Deze eerste foto is mijn foto van de dag geworden. De kleintjes lijken van die blije koppies te hebben.

Bij deze foto ligt de zwanenfamilie precies op een derde van de foto, waarbij de ouders op de kruispunten van de lijnen drijven.

Zwanen met jongen

En natuurlijk maakte ik nog veel meer foto's. De ouders vonden het maar zo zo, maar zwommen wel de hele vijver over, om ons van dichtbij te bekijken. Vermoedelijk verwachtten ze brood, maar dat hadden we niet bij ons. Vaderzwaan vond het dan ook nodig naar ons te blazen. Indrukwekkend. Dochter en ik waren blij dat het daarbij bleef. Maar als ze zo in de wijk leven, zullen ze wellicht aan bezoekers gewend zijn.

In de kunst slaat 'de regel van derden' op de manier waarop je je onderwerp plaatst. Niet alleen in de fotografie wordt hier gebruik van gemaakt, ook in de schilderkunst is het een bekend fenomeen. De regel is gebaseerd op de kennis, dat een object precies in het midden van een afbeelding vaak niet interessant is. Ook een horizon in een landschap loopt niet middendoor de afbeelding, maar vaak wat lager of (op sommige momenten nog spannender) hoger. De regel van derden adviseert dat de horizon of het object zich op een derde van de afbeelding bevindt. Om dit helemaal goed te plaatsen, verdeel je een afbeelding in negen vakken, en de objecten komen op de kruisingen van de lijnen geplaatst.  Een horizon op de bovenste of onderste lijn. 


2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's! Ik ben echt dol op zwanen, het zijn zulke prachtige, statige dieren. Ook kleine zwaantjes vind ik mooi, snap dat sprookje van het lelijke jonge eendje dus ook nooit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ze zijn geweldig he?
      En die kleintjes wil ik wel de hele dag knuffelen.. ;-)

      Verwijderen