Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


dinsdag 24 december 2013

Tradition

Voor de foto-opdracht van gisteren moest ik wachten tot vandaag. Wij hebben niet zoveel tradities, zéker niet de dagen voor kerst. Wat we wel elk jaar doen, is de kerstpuzzel van Dr. Denker in het Dagblad van het Noorden.

Hiermee begonnen we al toen deze nog Nieuwsblad van het Noorden heette.. een veel mooiere naam, vond ik, want met het aan en uit doen van de verlichte letters op het gebouw, maakten ze dan "Nieuwsblad van het Noorden; uw blad" Intrigerend vond ik dat als kind. Maar goed, dat terzijde.

Gisteren ben ik speciaal naar de winkel gelopen om twee kranten op te halen. Mijn ouders doen deze puzzel ook graag, maar zijn 's winters in het verre zuiden van Europa. Daar stuur ik dus een exemplaar heen. Alleen de puzzel, niet de krant.


Hoe werkt de puzzel? De puzzel heeft elk jaar een thema. Dit jaar zijn het plaatsnamen of van waters in Nederland. Je ziet een plaatje en wat je daarop ziet moet je letterlijk interpreteren of je zoekt een synoniem. Letters kunnen op verschillende manieren in het plaatje staan en dan kun je dat letterlijk nemen of toch weer anders. Een 'm' in een 't' geeft 'mint' maar ook 'min -t'. Met een plaatje van een vis kan de vissoort bedoeld worden maar ook 'v is..'. Dat leer je zo in de loop der jaren.

Jarenlang maakte ik dus al deze puzzel met m'n ouders, vooral m'n vader. Inmiddels zijn man, zoon en ik al weer aan de slag. Mijn dochter vindt er niets aan en ook de hond vindt dat ik m'n tijd beter kan besteden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten