Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


donderdag 8 oktober 2015

Kanker: wat doe jij?




Cancer sucksSinds jaar en dag is oktober de maand, waarin aandacht gevraagd wordt voor borstkanker. Tot enkele jaren terug zag je bekende vrouwen in reclamespotjes op tv, er waren activiteiten in het land en er was een tijdschrift 'Pink Ribbon'. Alles om aandacht te vragen voor deze vorm van kanker en wat je er als vrouw aan kunt doen, zoals regelmatig je borsten controleren. (dit jaar is me nog geen campagne opgevallen)

Sinds hyves en facebook vormden vrouwen ineens een soort geheim genootschap. Onderling sturen ze elkaar berichten, waarin ze oproepen tot een ludieke status. Ik herinner me als eerste de kleur van je BH, wat nog enigszins met borsten te maken heeft. Dit jaar kun je een hartje plaatsen of het aantal tatoeages dat je hebt met daarachter 'en ik ben er trots op'. Inmiddels doen er ook het hele jaar 'spelletjes' de ronde, met daarin bizarre zinnetjes als 'ik ga 3 maanden naar de Noordpool' of erger (als je ze liked, krijg je een lijstje met zinnen, waar je uit moet kiezen om deze zelf te plaatsen). Het rare is dat je aan anderen niet mag vertellen, waarom je deze specifieke status hebt. Zo vraag je wel aandacht voor de status, maar niet voor kanker, naar mijn idee. Ondertussen houdt men de mythe in stand, dat borstkanker alleen voor vrouwen is. Dit is helaas niet het geval.

Voor kanker in het algemeen zie je het hele jaar door verzoeken op facebook, om bepaalde plaatjes te delen als je tegen kanker bent. Ik deel deze nooit, maar lieve mensen, ik ben wél tégen kanker. Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat je iemand kunt vinden die vóór kanker is. Waarom zoiets wat vanzelf spreekt nog benadrukken?

Ondertussen veranderen momenteel diverse facebookvrienden in stripfiguren. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor kinderkanker. Dat wordt wel verteld, geen mysterie daar.

Maar helpt dit ook tegen kanker? Stel dat 100% van je facebookvrienden het plaatje met 'ik ben tegen kanker' deelt, helpt dit kanker de wereld uit? Worden de kankercellen bang en verdwijnen? Was het maar zo eenvoudig. 

Wat helpt nou écht tegen kanker? Voor jezelf helpt gezond leven. Op de site van het KWF staan tips, maar wees niet verbaasd als een aantal van deze punten botsen met tips van de hart-, MDL- en hersenstichting. Gezond leven is zo makkelijk nog niet. Zoek de overeenkomsten, zou ik zeggen.

Daarnaast helpt onderzoek. Onderzoek naar de oorzaak van kanker en medicijnen om het te bestrijden. Dit sponsor je niet met een opvallende status of een leuke profielfoto met Idefix erop. Dit sponsor je door een (kleine) donatie op rekening van het KWF of KIKA

En mocht het je volgende maand opvallen dat ineens meer mannen dan normaal een snor dragen, dit is in het kader van 'Movember'. Mannen vragen op deze manier gedurende de maand november aandacht voor prostaatkanker. 


(afbeeldingen heb ik van internet geplukt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten