Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


vrijdag 20 februari 2015

Happy New Year Chinese style

Gisteren begon het Chinees nieuwjaar. Ik wilde daar eigenlijk graag aandacht aan besteden, want het is het jaar van de Geit! Klinkt niet zo bijzonder, maar dat is 'mijn' jaar. Ik ben een geit. Niet echt iets om over op te scheppen, zou je misschien willen zeggen, maar ik vind het een leuk beest. Volgens sommigen is het dierenriemteken niet geit, maar schaap. Dat is dan weer grappig, omdat ik in de westerse astrologie een ram ben. Een zelfde dier dus. Iets om over te mekkeren of schaapachtig om te lachen (oh.. wat slecht!) Ach, voor het beeld was ik ook liever een draak.

Vorige week ben ik nog op pad gegaan om een geit op de foto te zetten, maar dat mislukte. Vandaag kreeg ik uit Taiwan een Chinees nieuwjaarskaartje, mét een geit. En nog een mooi kaartje ook.


Deze informatie over de geit van Elsevier is wel een beetje jammer:
Wat Chinezen wel uitmaakt is de betekenis van het Geit-jaar. De meeste Chinezen beschouwen het als een van de minder positieve tekens in de dierenriem. Volgens bijgeloof vindt maar één op de tien personen die in het jaar van de geit is geboren geluk in het leven. 

Gelukkig ben ik die ene persoon, zal ik dan maar denken, maar kennelijk doen Chinezen hun best dit jaar geen kind op de wereld te zetten. En dat terwijl de eigenschappen van de geit helemaal niet verkeerd zijn: creatief, rustig maar hartstochtelijk, een beetje ongewoon, oprecht en grote verbeeldingskracht.
Voor het competitieve China zouden deze eigenschappen niet zo positief zijn als hier. Vooral ook omdat de geit zwak en volgzaam zou zijn. 

Ik kan geen goede (positieve) voorspellingen vinden voor komend jaar. Wel leuk om te weten is misschien dat Willem Alexander ook een geit is, net als Mark Rutte. Op mijn werk ken ik meerdere geiten. Bij een afdeling communicatie, waar ik een half jaar werkzaam was, bleek de helft uit mijn geboortejaar te stammen. Mag ik hieruit concluderen dat een geit communicatief is?


In elk geval: veel geluk het komend jaar! (denk hier -Chinees- vuurwerk bij)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten