Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


zaterdag 14 september 2013

Daaaaaar ben ik gebooooren, in dat mooie huis..

Vandaag was het open monumentendag. Al jarenlang loop ik met plannen om monumenten van de stad te bezichtigen, maar eigenlijk kwam het er nooit van. Vaak vanwege het weer (regen), ook vanwege andere bezigheden (sportende kinderen)

Dit keer was de vroegere kraamkliniek van  het Diakonessehuis in Groningen open: Huize Tavenier. Het huis waarin duizenden stadjers geboren zijn en ik dus ook. Die wilde ik wel van binnen zien.
Het weer was als andere jaren, nat en koud, maar dit keer liet ik me er niet door weerhouden.

 

Het huis is gebouwd in 1905 in Jugendstil.
Voordat het een kraamkliniek werd, was het in particulier bezit.

Op de kamer boven met openslaande deuren, lag mijn moeder in maart 1967


Een mooi glas in lood raam in de serre


De hal boven. Er is door het hele huis verschillende soorten marmer gebruikt. De architect heeft hiervoor speciaal Europa afgereisd. De dame rechts vooraan heeft rond 1965 in het huis gewerkt.

Oorspronkelijk zet er geen lift in het huis, maar een daklicht. De verloskamers waren in de kelder en omdat de dames in hun toestand natuurlijk niet makkelijk de trappen konden lopen, werd er een lift geïnstalleerd. De lift is dermate oud, dat het zelf ook weer een monument is.


De huidige plattegrond van de kelder. Ik weet het niet zeker, maar in de ruimte met de rode stip (u bevindt zich hier) zou ik wel eens geboren kunnen zijn.

6 opmerkingen:

  1. Wow, dat is mooi zeg! En dat glas-in-loodraam... wow in het kwadraat. Gaaf als je zo je leven begint. :-)

    Je-weet-wel-wie, uit Z-O Brabant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I was born there too :) I live in Canada now but thanks for posting this, this is so nice to see!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is ook mijn dochter geboren 1968
    Ik lag er14 weken (zwangerschap vergiftiging
    Ben destijds bevallen toen was de gynaecoloog (DR Geling.

    BeantwoordenVerwijderen