Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


maandag 20 mei 2013

Meerkoeten


Eigenwijze beestjes zijn het: Meerkoeten. Maken een nest als een troon in het water. Liefst verdekt opgesteld, maar soms ook middenin een vijver of sloot. Hooghartig kijkt de één in het rond, terwijl de ander nog takjes en blaadjes toevoegt aan de toch al zo hoge zetel.

Helaas pakt het niet altijd zo goed uit. Kraaien zitten (on)geduldig in een naburige boom te wachten, tot beide ouders even van het nest zijn en slaan toe. Soms zie je een nest na een paar dagen verlaten liggen.. nog wat kapotte eieren langs de rand.

Andere eenden en meerkoeten durven niet in de buurt te komen. Als een torpedo zwemt één der ouders rond het nest, angstaanjagend voor de waterbewoners. Agressief jagen ze ieder die in de buurt durft te komen weg.

Het duurt een tijdje, voordat hun goede zorgen beloond worden. Ineens zie je rode kopjes onder een zwart lijf uitsteken. Ook voor hen is het nog maar de vraag of ze het gaan redden. Maar nesten genoeg.. volgend jaar zit de vijver vast weer vol.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten