Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


vrijdag 11 juli 2014

Gold

Het Gronings Volkslied is het enige volkslied in dialect, leerde ik gisteren. Ik zocht informatie over dit volkslied, vanwege de tekst 'golden raand', die in het refrein voorkomt. Dit betekent zo'n beetje als 'gouden rand' en beschrijft de provincie Groningen. De stad zelfs is 'ain pronkjewail' oftewel een 'pronkjuweel'

Ik vroeg mij af waar die gouden rand vandaan kwam. Misschien doordat er in de provincie van oudsher veel graag verbouwd werd, wat Groningen de graanschuur van Nederland maakte? (zoiets staat mij bij) Hierover is zo snel niets te vinden, alleen dat het lied in 1919 geschreven is door Geert Teis Pzn. Het wordt het Grönnens laid genoemd, wat zoveel als 'Lied van Groningen' betekent.


Dit Gronings goud leverde ook grote boerderijen op. Verderop in de provincie zijn de voorhuizen rijk versierd. Dichter bij Stad nog redelijk sober. Nouja, deze dan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten