Mijn dagelijkse foto of project

Wat wil ik? Fotograferen en schrijven!
Een tijdje deed ik dit met veel plezier op de website van mijn werkgever maar hiervoor was helaas geen vacatureruimte. Toen besloot ik dan maar een eigen blog te beginnen. Gewoon voor mijn lol.

Een tijdje heb ik door FMSphotoaday dagelijks foto's geplaatst. De Australische Chantelle Ellen plaatst elke maand een lijstje op internet, met opdrachten voor elke dag. Op een gegeven moment lukte me dat niet meer. Nu plaats ik gewoon foto's, wanneer het zo uitkomt. Over het algemeen gemaakt met de mobiele telefoon, want dat gaat sneller.

Daarnaast vul ik aan met kaarten, die ik stuur of ontvang via Postcrossing, een ansichtkaarten-uitwisseling met mensen over de hele wereld. Op mijn twee andere blogs schrijf ik over mijn leven en het lezen van boeken.

Alle foto's op het blog zijn van mij, tenzij anders vermeldt. Niet zomaar door anderen te gebruiken dus!


zondag 2 juni 2019

Bloemetjes, bijtjes en...

De eerste zomerse dag van dit jaar! En terwijl ik lekker in de tuin zat te lezen, uitrustend van hard werken in diezelfde tuin, zag ik dit bijzondere beestje:

Gewone goudwesp

Het blijkt een gewone goudwesp, zoals ik lees op deze site over een informatietafel bij mij in de buurt. Een koekoek onder de wespen, aangezien zij haar eitjes legt in het holletje van een metselbij. De larven van de goudwesp eten dan mee van het eten dat de bij voor haar larven acherliet. De wesp heeft de insectenhotels ontdekt, waar deze bijen veel gebruik van maken. Oké, dat klopt, ik heb er twee! Een paar weken terug heb ik ze bij het terras weggehaald, omdat ze zo druk bezocht werden. We werden gek van dat gezoem om onze hoofden. 

Bijenhotel

Kijk, bezoek!  

Bijenhotel

Jullie zien in deze onderste ook een gezichtje, toch?


Momenteel staat er bij mij in de tuin ook een hoop in bloei, waar al die bijtjes blij op af komen. Geen last van pesticides, waaraan ze kunnen sterven, want deze planten bloeien al jarenlang in mijn tuin.

Hydrangea petiolaris
 De klimhortensia bloeit weer uitbundig door de klimroos heen. 

Bieslook
De bieslook heb ik laatst uit  moeten dunnen, aangezien er veel gras tussen stond. Toch weer heerlijke bloei.

En in de tuin van de buren trekt deze vuurdoorn de buzzers aan.

Mijn camera blijft nu in paraatheid, want ik wil de goudwesp natuurlijk ook een keer scherp in beeld, maar daarvoor moet het langer dan een nanoseconde stil blijven zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten